Terracottategels van het Concertgebouw

‘Het is slechts weinig gebouwen gegeven uitgevoerd te worden zoals ze in de eerste schetsen van de architect verschijnen.’

Architectuurhistorici zullen er… geen kluif aan hebben. Wie de ontwerptekeningen van Robbrecht en  Daem architecten naast foto’s van het Brugse Concertgebouw legt, zal weinig verschillen kunnen aanduiden. Het gebouw ziet er op enkele details na precies uit als op het ingediende ontwerp, wat zeer uitzonderlijk is. In 1997 wordt een internationale architectuurwedstrijd uitgeschreven. In januari 1998 komt Robbrecht en Daem architecten als winnaar uit de bus. Negen maanden later moet de werf al van start gaan om op tijd klaar te zijn voor Brugge 2002, Culturele Hoofdstad van Europa. Veel tijd voor fundamentele wijzigingen is er dus niet, maar het wedstrijddossier is dan ook bijzonder nauwkeurig voorbereid.

Concertgebouw by night

Concertgebouw vanop ’t Zand, (c) Toerisme Brugge Jan Darthet

Dialoog met stadslandschap

De droom om Brugge een grote concertzaal te geven, leeft al langer. Eric Van Hove pleit er in 1992 al voor in zijn pamflet ‘Brugge, word wakker!’. Met Brugge 2002 komt alles in een stroomversnelling.

110915_filip-dujardin015a

De historische torens vanuit de Lantaarntoren, (c) Filip Dujardin

Voor de hand liggend is de bouw niet. Het Concertgebouw zal immers ingeplant worden op ‘t Zand, aan de rand van de historische stadskern. Hoe gaat de hedendaagse architectuur zich verhouden tot die oude gebouwen? Met zijn keuze voor Robbrecht en Daem houdt het stadsbestuur zich uiteindelijk ver van spectaculaire architectuur.  Men kiest voor een ‘pastoraal ontwerp’, zoals de architecten het zelf omschrijven: een ontwerp dat op verschillende vlakken de dialoog met het Brugse stadslandschap aangaat. De rode terracottategels die het gebouw bekleden, sluiten perfect aan bij het kleurenpalet van de rode daken van de Brugse binnenstad. De historische torens van de stad, het Belfort, de Sint-Salvatorskathedraal en de Onze-Lieve-Vrouwekerk, krijgen er met de Lantaarntoren en de toneeltoren twee broertjes bij.  ‘t Zand wordt sindsdien door het Concertgebouw afgesloten en krijgt een nevenplein in de oksel van het gebouw.

20170201_153430-small

Terracottategels van het Concertgebouw

De reacties op het ontwerp zijn verdeeld. In de pers woedt een hevig debat tussen voor- en tegenstanders. Te veel of te weinig hedendaags? Te aanwezig of net te banaal? Het debat breekt los, maar de werken vangen aan. Op 4 oktober 1999 starten de graafwerken. Op 13 juni 2000 wordt de eerste steen gelegd. Op 20 februari 2002 om 20.02u opent het Concertgebouw de deuren op de klanken van Die Schöpfung (De schepping) van Haydn, gespeeld door Anima Eterna.

Een streling voor het oor

Sindsdien weerklinken in de Concertzaal en in de Kamermuziekzaal veel muziekjes. In de grote concertzaal kunnen 1300 mensen zich in vervoering laten brengen door zowel concerten als opera’s. Net het feit dat beide moeten kunnen opgevoerd worden in de concertzaal, betekende een hele uitdaging voor de architecten. Maar hun uitgekiend ontwerp heeft al vele uitvoerders tevreden gesteld.

In de kleinere Kamermuziekzaal kunnen 320 luisteraars terecht. De zaal is ondergebracht in de Lantaarntoren. De zitplaatsen slingeren zich naar boven. Wie wil, kan zijn blik laten afglijden naar de huizen en torens buiten. Een magisch zicht, zeker als de avond valt.

Gelukkige verjaardag!

Over enkele dagen viert het Concertgebouw zijn vijftiende verjaardag. En daarbij staan enkele nieuwigheden voor de deur. Recent is de heraanleg van ‘t Zand gestart. Het Koning Albert I-park zal men doortrekken tot voorbij het Concertgebouw, zodat dat als het ware omarmd wordt door het park. Verder komt er een meer open blik op het water van de Kapucijnenrei ter hoogte van de Westmeers.

110915_filip-dujardin024-small

Concertzaal, (c) Filip Dujardin

Vanaf september 2017 zet het Concertgebouw ook overdag de deuren open. Een parcours langs de kunstcollectie en architectuur, een glimp van een repetitie meepikken of gewoon een koffie in het vernieuwde Concertgebouwcafé? Wie het gebouw nog niet ontdekt heeft, heeft dan geen excuus meer.

Meer weten?

Op de site van het Concertgebouw kan je een film over het tienjarig bestaan bekijken.

Mia Verstraete (red.), X. 10 jaar Concertgebouw Brugge 2002-2012, Tielt, 2012.

Meer objecten en verhalen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *