Plus est en vous maar teveel is trop. Hoe een optimale bezoekerservaring creëren?

Je kent het gevoel waarschijnlijk ook. Met frisse moed begin je aan een museumbezoek, vastbesloten om elk object aandachtig te bekijken en elke tekst te lezen. Maar meestal eist de opeenvolging van (of stortvloed aan) informatie al gauw zijn tol…

Daarbij komt nog dat het meestal niet bij objecten en teksten blijft. In heel wat musea kan je ook filmpjes bekijken. En naar een audioguide luisteren. En je kennis testen via een quiz. En dit zaal na zaal. Je wil alles bekijken, beluisteren en uittesten maar na enkele zalen slaat de vermoeidheid onverbiddelijk toe. Je capituleert en haspelt de rest van het museumbezoek snel af.

Ontwerp voor de museale zaal rond leefcultuur in de 17de-18de eeuw, beeld: NoAarchitecten

Ritme

In het Gruuthusemuseum willen we straks onze bezoekers niet in deze val laten trappen. We vinden het belangrijk een zeker ritme in het parcours te stoppen, dat de bezoeker een aangename museumervaring bezorgt met een afwisseling van ervaren, genieten en informatie opdoen. Zo kan je als bezoeker veel verhalen over onze prachtige collectie oppikken zonder overdonderd te worden. Dit ritme vertaalt zich in een mix van drie types van zalen.

Zo zijn er de architecturale zalen. De naam zegt het zelf: hier ‘spreekt’ de ruimte. Het Gruuthusemuseum huist in een prachtig gebouw, het Gruuthusepaleis, dat een rijke geschiedenis heeft met, op architecturaal vlak, de 19de eeuw en de middeleeuwen als zwaartepunt. De monumentale inkomhal en de iconische bidkapel bijvoorbeeld, zijn ruimtes die geen of weinig aankleding behoeven. Zij maken uit zichzelf indruk op de bezoeker.

Detail van het plafond in de inkomhal van het Gruuthusepaleis, foto: Sarah Bauwens

Op elk van de drie verdiepingen van het paleis is er een interpretatiezaal. Daar krijg je als bezoeker een inleiding op de zalen die volgen. Of beter: op de periode die volgt, want elke verdieping belicht een bepaalde periode in de Brugse geschiedenis (de middeleeuwen, de 17de-18de eeuw en de 19de-vroeg 20ste eeuw). In zo’n interpretatiezaal staan niet alleen objecten. Je kan er, als je dat wil, via filmpjes, touchscreens, doe-elementen enz. meer te weten komen over een aantal belangrijke aspecten van die bepaalde periode.

In de zalen daarna is het gewoon kijken en genieten. In deze museale zalen staan de objecten centraal, zonder veel toeters en bellen. Niet de informatie of de historische context primeert hier, wel de pracht, het vernuftige, het ontroerende… van het object. Je kan even herademen, de aandacht volledig op de objecten richten, zonder de druk of afleiding van media allerhande.

Dit glasraam uit het Brugse stadhuis is niet alleen een mooi staaltje vakmanschap, maar vertelt ook het verhaal van de luisterrijke stad rond 1400

Gelaagdheid

Naast ritme willen we het Gruuthusemuseum ook gelaagdheid meegeven. Iedereen moet een volwaardig bezoek aan het museum kunnen brengen, of je nu één uur of drie uur blijft, of je nu graag leest of kijkt of luistert. Korte, duidelijke zaalteksten zullen in elke ruimte aanwezig zijn. De audioguide biedt naast basisinfo ook de mogelijkheid om verdiepende informatie te beluisteren. Films bieden verdieping in beelden en touchscreens laten je zelf de informatie opdelven die je interesseert.

Met andere woorden: onder het motto Plus est en vous gaat het Gruuthusemuseum op zoek naar die plus in de collectie die we tonen en de verhalen die we vertellen, maar wél op de maat en het ritme van de bezoeker.

Meer over de vernieuwing

1 gedacht over Plus est en vous maar teveel is trop. Hoe een optimale bezoekerservaring creëren?

  1. Marie Helene Demey schreef:

    Regelmatig krijg ik informatie via mijn email adres , dat ik ten zeerste waardeer , ik zie en proef reeds hoe het museum mijn aandachtspunten wakker maakt , vol ongeduld wacht ik op de opening . Wat ben ik fier om Bruggeling te zijn .
    Proficiat met de jullie blog .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *